Vogelperspectief van een bos met een rivier

Emissierapport 2021: Geotab registreert 14 procent lagere CO2-uitstoot

Gepubliceerd op October 12, 2022

Geotab presenteert de ontwikkeling van de broeikasgasemissies van het bedrijf tussen 2019 en 2021

Vogelperspectief van een bos met een rivier

Amsterdam, 12 oktober 2022 - als ondertekenaar van de Climate Pledge en met zijn doelstellingen voor de vermindering van de koolstofuitstoot gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi), heeft Geotab Inc. ("Geotab") vandaag bekendgemaakt dat het zijn emissierapport 2021 heeft gepubliceerd.

Het emissierapport over 2021 stelt het volgende:

• De totale koolstofuitstoot van Geotab in 2021 is met 14% afgenomen ten opzichte van de basislijn van 2019
  • In termen van Scope 1, 2 en 3 emissies heeft Geotab 2021 de volgende waarden bereikt:
    • Scope 1-emissies*: Daling met 6 procent
    • Scope 2-emissies*: Daling met 21 procent
    • Scope 3-emissies*: Daling met 14 procent
  • De totale nettoverandering van de uitstoot van broeikasgassen van Scope 1, 2 en 3 in 2021 ten opzichte van 2019 was een afname van 6129 ton COâ‚‚e
  • Geotab ligt op koers om zijn doelstellingen voor uitstootvermindering van 50% in 2030 te halen en in 2040 netto nul te bereiken

Tegen de achtergrond van de pandemie registreerde Geotab 2020 een aanzienlijke daling van de CO2-uitstoot. Dit was onder meer te danken aan het feit dat werknemers minder vaak naar kantoor hoefden te pendelen vanwege thuiskantoren, en dat er minder zakenreizen werden gemaakt.Toen de wereld in 2021 weer begon te draaien zoals normaal en de productie om aan de marktbehoeften te voldoen toenam, bleef Geotab zich richten op zijn doelstellingen en wist het zijn CO₂-uitstoot met succes te verminderen door proactief duurzame programma's te implementeren. Het bedrijf biedt werknemers bijvoorbeeld een subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen, creëert prikkels om over te stappen op het openbaar vervoer en maakt het mogelijk om het aantal zakenreizen en de reistijden voor woon-werkverkeer te verminderen met flexibele regels voor het thuiskantoor.

Geotab heeft zich ook aangesloten bij initiatieven om de koolstofuitstoot te verminderen, waaronder de Climate PledgeScience Based Targets initiative, de We Mean Business Coalition en Race to Zero. Als onderdeel van deze initiatieven heeft Geotab toegezegd jaarlijks een rapport uit te brengen over zijn uitstoot van broeikasgassen.

"De huidige economische en politieke gebeurtenissen in de wereld benadrukken het belang van het beperken van de COâ‚‚-uitstoot door collectieve actie", aldus Edward Kulperger, Senior Vice President voor EMEA bij Geotab. "Bij Geotab erkennen we de uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd. Om onze partners en klanten te ondersteunen biedt Geotab duurzame oplossingen op gegevensbasis om hun COâ‚‚-uitstoot te helpen verminderen terwijl ze winstgevend blijven. Als bedrijf hebben we onze eigen doelstellingen voor de vermindering van onze koolstofuitstoot vastgesteld in overeenstemming met het akkoord van Parijs en zijn we zetten we ons in voor transparante actie."

De transportsector draagt aanzienlijk bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Nu er 3 miljoen verbonden voertuigen op de weg zijn, kan de belangrijkste impact op de klimaatverandering door Geotab worden gerealiseerd door te helpen de koolstofuitstoot van wagenparken wereldwijd te verminderen. Met een reeks hulpmiddelen, aangedreven door de meest uitgebreide gegevensset voor de prestaties van elektrische voertuigen (EV's) in de praktijk, waaronder de EV Geschiktheidsbeoordeling (EVSA), Green Fleet Dashboard, temperatuurmeter voor EV's en de EV Battery Degradation Tool, kunnen wagenparken naadloos hun koolstofuitstoot verminderen en echte actie ondernemen tegen klimaatverandering.

Klik hier voor meer informatie over de duurzame wagenparkoplossingen van Geotab.

*Scope 1, 2 en 3: Scope 1 van Geotab omvat directe uitstoot van bronnen die eigendom zijn van of geleased zijn door het bedrijf, terwijl Scope 2 indirecte uitstoot omvat door de opwekking van energie die door het bedrijf wordt ingekocht. Scope 3 van het bedrijf omvat alle andere indirecte uitstoot, uit bronnen die niet in handen zijn van of onder controle staan van Geotab, maar die verband houden met zijn (bedrijfs)activiteiten, zoals de uitstoot van onze hele toeleveringsketen.

Mediacontact

Hanna Corrente

Manager, Strategic Communications & Public Affairs

Over Geotab

Geotab verbetert veiligheid, verbindt bedrijfsvoertuigen met het internet en biedt online analyses om klanten te helpen hun wagenpark beter te beheren. Met het open platform en de Marketplace van Geotab, waarop honderden oplossingen van derden worden aangeboden, kunnen zowel kleine als grote bedrijven hun activiteiten automatiseren door voertuiggegevens te integreren met hun andere gegevens. Als IoT-hub biedt het apparaat in het voertuig extra functionaliteit via IOX-add-ons. Geotab verwerkt dagelijks miljarden gegevenspunten en maakt gebruik van gegevensanalyse en machine learning om klanten te helpen de productiviteit te verbeteren, wagenparken te optimaliseren door middel van een verlaagd brandstofverbruik, de veiligheid van de chauffeur te verbeteren en te voldoen aan gewijzigde wetgeving. De producten van Geotab worden wereldwijd verkocht via geautoriseerde Geotab-distributeurs. Ga voor meer informatie naar www.geotab.com en volg ons @GEOTAB en op LinkedIn.